Magplask för Victoria's Secret

Ett spår jag varit inne på under tidigare inlägg är att vi människor, framförallt unga människor, börjar bli allt mer medvetna. I mina exempel tidigare har det gällt miljömedvetenhet. Men det är inte endast på det området som vi börjat bli mer klarsynta och börjat ifrågasätta och tänka mer. I detta inlägg ska jag prata om modejätten Victorias secret – företaget som sedan tidigt 80-tal har erövrat underklädesmarknaden bland unga kvinnor. (källa på detta?) – och dess anseende som verkar vara ett sjunkande skepp.

Ett företags anseende grundar sig i hur människor mottar information om ett företag samt hur man i sin tur sedan uppfattar företaget. En del i hur vi mottar information om företag är genom nyhetsflöden – medias rapportering. Det är väldigt tydligt att det som står i media i allra högsta grad kan påverka ett företags anseende, inte minst hur dålig publicitet kan dra ner anseendet avsevärt. Utöver medias rapportering ligger även mycket i det så kallade word of mouth. Som jag var inne på i ett tidigare inlägg har sociala medier gjort att  det nästan fått en ny mening, att det på internet blivit uppgraderat till en 2.0 verion. Det jag menar är alltså att även det som skrivs på sociala medier i bloggar, på twitter, det som sägs i en kanal på Youtube – ja det kan göra en hel del för att rucka på ett företags anseende (Coombs & Holladay, 2010:171ff).

Spola tillbaka tiden till december 2010 – där hittar ni mig sittandes i flickrummet – och precis som många andra kollar jag på ’’årets höjdpunkt’’. Victoria’s Secret Fashionshow. Detta är alltså deras årliga modeshow som har varit väldigt stort under deras verksamma år. En show som gjorde att många unga tjejer drömde om att bli modeller, lika mycket som det antagligen generade tankar som inte var alltför långt ifrån ätstörningar, och detta säger jag alltså genom att gå tillbaka till mig själv. På den här tiden fungerade det nämligen att marknadsföra sig med smala modeller på en catwalk, utan att någon någonsin ifrågasatte mångfalden på modellerna. Nu är vi här, november 2019, och även om det inte kommit ut som en källa från själva företaget så florerar ordet om att den berömda tv-sända modeshowen inte alls kommer bli av i år. Detta enligt en av modellerna (Ritschel, 2019).

När ett av företagets största årliga händelse ser ut att ställas in, kan man verkligen ta sig en funderare varför. Jag tror att en stor faktor är att de måste göra omtag och komma igen, då det varit mycket skriverier på sociala medier om just brist på mångfald. Många börjar efterfråga de mer kurviga modellerna och ofta pekas företaget ut för att ’’främja’’ ätstörningar. Alltså publicitet som inte hjälper att bibehålla ett gott anseende. Då kan man kolla hur de svarar på kritiken de mottagit. De hade kunnat försöka förneka det folk påpekat, men det hade nog inte varit någon vidare hjälp. Istället har de valt en strategi som går ut på att återbygga och göra om, vilket är något som enligt studier visat sig leda till en mer positiv utgång än företag som exempelvis använder förnekelse som strategi för att återupprätta sitt anseende i en kris (Claeys, Cauberghe & Vyncke, 2009:257f).

Det företaget har gjort är att lansera sina första plus size modeller. Något som lät som en otroligt positiv nyhet, tills de släppte bilder med sina nya modeller. Som visserligen inte hade samma kroppstyp som deras tidigare modeller, men som inte heller är något som kan eller bör kallas för plus size. Något som lett till starka motreaktioner världen över. Jag anser att företaget till viss del tänker rätt, men de tar det inte riktigt hela vägen. Och istället för att öka chanserna till att återuppta sin forna glans och sitt fina anseende, har de satt krokben på sig själv. Detta är ett praktexempel på när tipset ’Gör om, gör rätt’ sitter på sin plats.

 

Litteraturförteckning

Claeys, An-Sofie., Cauberghe, Verolien., &Vyncke, Patrikc. 2009. Restoring reputations in times of crisis: An experimental study of situational crisis communication theory and the moderating effects of locus control. Public relations review. https://www-sciencedirect-com.proxybib.miun.se/science/article/pii/S0363811110000585 (Hämtad 2019-11-04)

Coombs, Timothy & Holladay.J, Sherry. PR and Application -Managing Influence. 2009. Reputation Management. Hoboken:Wiley-Blackwell

Ritschel, Chelsea. 2019. Victoria’s Secret Fashion Show 2019 Has Been Cancelled, Shaninga Shaik Claims. Independent. https://www.independent.co.uk/life-style/victorias-secret-fashion-show-2019-cancelled-shanina-shaik-angel-runway-a9028061.html (Hämtad 2019-11-04)
Strategisk Kommunikation C | |
Upp