Även bilindustrin kan ta ansvar och bidra till miljön - med annat än utsläpp

I våras under strategisk kommunikation B, hade jag ett inlägg där jag var inne på transportmedel i förhållande till dess klimatpåverkan. Detta då hur vi transporterar oss har blivit en viktigare fråga i och med ökande medvetenhet om miljön. I detta inlägg har jag valt att ta mig en titt på Volvo, och se hur ett sådant stort företag arbetar med CSR, främst inom miljö. Detta är ett ämne som jag anser vara intressant att undersöka då det är ett företag som tillverkar fordon, vilket är stora bovar när det kommer till koldioxidutsläpp som i allra högsta grad påverkar klimatet.

Att ägna sig åt CSR-arbete är något som blivit allt vanligare och är ett koncept som utgör en grund i dagens samhälle (Coombs & Holladay, 2010:261). Folk förväntar sig att detta är något företag ska arbeta med och företagen måste leverera sina sociala obligationer till samhället (ibid). I många företag arbetar man med – och påvisar gärna att man är miljövänliga (ibid), och där är inte Volvo sena på bollen. På deras hemsida går det att läsa sig till en hel del om deras roll i samhället, bland annat detta: ’’För Volvokoncernen är det viktigt att tillväxten sker på ett sätt som leder till ett mer hållbart samhälle. Vi ger mervärde åt samhället genom att engagera oss aktivt i de samhällen där vi verkar.’’  (Volvo, 2019). Det som då är av intresse, åtminstone för min del, är att ta ett djupdyk och se hur de jobbar med detta. Framförallt ur en miljöaspekt.

En del i Volvokoncernens CSR-arbete är just att bidra till en mer hållbar miljö. Detta gör de bland annat genom ett samarbete med WWF:s ’’Climate Savers program’’ (Volvo, 2019). Detta började företaget med redan 2010, och var då den första biltillverkaren i världen som blivit godkända av WWF att vara en del av programmet (Volvo, 2019). De har gjort upp en plan som sträcker sig mellan 2015-2020, där målen är följande

  • Förbättra energieffektiviteten i produktionen på energisparande aktiviteter
  • Minska det totala koldioxidutsläppets livslängd på produkter
  • Öka engagemanget genom att agera förespråkare och drivkraft för klimatpositiva lösningar inom sin bransch
  • Minska koldioxidutsläppen per producerad enhet från godstransporter med 20 procent.

(Volvo, 2019).

 

Att de visar att de arbetar med CSR och visar upp klara och tydliga mål samt har ett samarbete med en seriös organisation är något jag anser vara både bra och viktigt. Det får företaget att på något vis kännas ännu mer seriöst än innan. Det visar att de försöker ta ansvar, speciellt i klimatfrågan då det är något som påverkar alla i samhället. Jag kan även tycka att det är extra viktigt att exempelvis bilföretag arbetar aktivt med miljöfrågor, i och med att de utvecklar och skapa produkter som i sin tur har en klimatpåverkan. Förhoppningsvis kommer deras mål om att motivera andra i branschen att gå i samma spår. Speciellt om det kan leda till att vi har kvar en planet att leva på i framtiden. Just i klimatfrågan tycker jag att sloganen ’’ingen kan göra allt, men alla kan göra något’’ passar in. Jag får ofta känslan av att företag och enskilda individer förkastar tanken att tänka på klimatet pga. ’’det lilla jag gör kommer inte påverka något’’. Men om fler företag slutar tänka så och börjar ta ansvar, ja då kan det bli förändring.

 

Litteraturförteckning

Coombs, Timothy & Holladay.J, Sherry. PR and Application -Managing Influence. 2009. Corporate Social Responsibility – A new driver for public relations. Hoboken:Wiley-Blackwell

Volvo. 2019. Moving Buisness and society forward – social engagement. https://www.volvogroup.com/en-en/about-us/csr-and-sustainability/moving-business-and-society-forward.html

Volvo. 2019. Sustainability Targets. https://www.volvogroup.com/en-en/about-us/csr-and-sustainability/sustainability-targets.html

Strategisk Kommunikation C | |
Upp