Influencer marketing med Arla

Som jag varit lite inne på i tidigare inlägg så är det känt att information som man får från andra människor har stor effekt. Detsamma gäller hur vi tar in information om produkter som ett företag marknadsför. Där har det visat sig att information från mellanmänskliga källor har större påverkan på konsumenters beslutstagande, än de mer traditionella sätten att marknadsföra på. Detta på grund av att det känns mer autentiskt att få information om en produkt eller höra om en produkt recenseras när det kommer från en annan människa/konsument, än när det kommer direkt från företaget själv (De Veirman, Cauberghe & Hudders, 2017:800f). Det som är viktigt för företagen men även en utmaning är att hitta en eller flera influencers som har stort inflytande på sin målgrupp, och som kan övertyga dem om att faktiskt testa en viss produkt (De Veirman, Cauberghe & Hudders, 2017:799).

I detta exempel kommer jag återigen att använda mig av Arla. Detta är ett företag som jag anser har mycket emot sig i det samhälle vi lever i idag. Människor börjar bli allt mer medvetna om miljön och många försöker att tänka så hållbart som möjligt vid köp av livsmedel. Detta kan försvåra saker och ting för Arla och andra företag som producerar animaliska produkter, då det blandat skrivs och pratas mycket om de utsläpp som dessa företag generar. Arla har därför satsat på en Youtube-kanal som de utvecklat tillsammans med Splay One. Deras idé är att skapa en matkanal för att inge inspiration till unga människor när det kommer till matlagning. Detta kommer de göra med Klara Lind, som vann Sveriges Mästerkock 2017 samt komikern Nisse Hallberg, utöver dessa två är tanken att de ska gästas av ett flertal kända influencers (Törner, 2019). Detta är alltså inte till för att marknadsföra en specifik produkt, men basen i produkterna som kommer användas är ju Arlas egna produkter, så som det är på alla recept på deras hemsida. Det är dock en smart satsning för att marknadsföra sitt varumärke, vilket kan vara bra att göra i tider som dessa. Under avsnitten på denna kanal kommer Hallberg och Lind bland annat gästas av Youtube-profilen Lucas Simonsson, Jonas Andersson som är känd från Youtubekanalen RandomMakingMovies samt Keyyo (ibid).

 

Att använda sig av ovan nämnda influencers är enligt mig ett genomtänkt och strategiskt urval då de valt profiler som har en stor följarskara på sina respektive kanaler – vilket då även kan antas vara människor som med stor sannolikhet har möjlighet att influera den valda målgruppen – vilket i detta fall är unga människor. Något annat som visar att de tänkt till vid valet av influencers är inte bara att de hittat några med stor följarskara bland målgruppen, men även att de har gjort sitt jobb med att kolla upp vilken slags makt dessa influencers sitter på. Exempelvis Lucas Simonsson som inte bara är stor på Instagram utan även Youtube, och utöver detta placeras väldigt högt på Maktbarometern som publicerades i september 2019 (Medieakademin, 2019).

Utöver detta har Arla även samarbetat med Influencern Margaux Dietz, där hon i en vlogg som lades ut 29 oktober 2019, besökte en Arla gård. Under videon fick man följa med henne och hennes son Arnold där de besökte en mjölkbonde som producerar åt Arla, och hon visade vad det kom ifrån (Dietz, 2019). Detta var dock för att marknadsföra deras nya mejerilinje med Netto Noll Klimatavtryck, som jag skrev om i det första blogginlägget. Även Margaux ligger högt rankad på maktbarometern, och har en stor följarskara på så väl Instagram som Youtube. Det jag tycker är smart i att göra ett samarbete med en Youtuber som vloggar, är att det känns väldigt transparent och autentiskt, även om man vet att det är ett samarbete. Det blir på något sätt väldigt naturligt när det är i en vlogg och inte en iscensatt reklamfilm för produkten. Något som är en fördel och som Sourabh Sharma lyfter i sin artikel ’’Beauty under the influence: Why trust is at the center of the industry’s influences marketing revolution’’. Hon menar det blir mer trovärdigt när det kommer från någon som är sig själv, och det inte verkar vara iscensatt och inte lika tydligt att det är marknadsföring för att sälja en produkt (Sharma, 2016:47). Även om hennes artikel syftar på skönhetsindustrin, anser jag att det är minst lika applicerbart i detta fall.

För mig är det tydligt att Arla har koll på influncer marketing, vad som är viktigt att tänka på och varför det är ett så bra sätt att marknadsföra sitt varumärke och sina produkter med hjälp av detta. Det ska bli spännande att se vad det kan få för effekter och om de på något sätt kan nå ut till de unga människorna, vilket verkar vara fokusområde just nu. Ett strategiskt val då jag själv anser att den yngre generationen är mer miljömedveten och baserar sina val efter det. Om Arla lyckas med sin influencer marketing, ja det återstår att se.

 

Litteraturförteckning

De Veirman, Marijke., Cauberghe, Veroline., & Hudders, Liselot. 2017. Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising. Volume 36. https://www-tandfonline-com.proxybib.miun.se/doi/pdf/10.1080/02650487.2017.1348035?needAccess=true (Hämtad 2019-11-01)

Dietz, Margaux. 2019. VLOGG: En dag på landet. https://www.youtube.com/watch?v=76lgom5jDDQ (Hämtad 2019-11-01)

Medieakademin. 2019. Maktbarometern. https://medieakademien.se/wp-content/uploads/2019/09/Maktbarometern_2019-GRATISVERSION.pdf (Hämtad 2019-11-01)

Sharma, Sourabh. 2016. Beauty under the influence: Why trust is at the center of the industry’s influences marketing revolution. GCI. http://web.a.ebscohost.com.proxybib.miun.se/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=da092ee1-e57f-4b50-9e4f-37c849c5f5ce%40sessionmgr4008 (Hämtad 2019-11-01)

Törner, Amanda. 2019. Arla vill locka unga in i köket med hjälp av Youtube-kanal. Resumé. https://www.resume.se/marknadsforing/reklam/arla-vill-locka-unga-in-i-koket-med-hjalp-av-youtube-kanal/ (Hämtad 2019-11-02).

Strategisk Kommunikation C | |
Upp