RTM - När företag är med i tiden

Dagens inlägg kommer att fokusera på RTM, alltså realtidsmarknadsföring. Teknologins utveckling har möjliggjort nya sätt för företag att kommunicera med sina kunder, och att anpassa den på mer av en individnivå. RTM innebär även att företagen engagerar sig via olika kanaler och gärna baserar de sin kommunikation på en insyn i realtid (M. Kallier, 2017:126). Ett bra exempel på hur man kan använda sig av realtidsmarknadsföring är transportföretaget Careem, som tidigare i år hade ett öga på vad som hände på andra plattformar, och lyfte det för att marknadsföra sin egen tjänst. Något som uppmärksammades hos många, bland annat Johanna Lindskog Lindell, som är skribent på Resumé. Situationen var alltså följande, ett flertalet sidor låg nere – bland dessa fanns Facebook och Twitter. Careem tog då tillfälle i akt erbjuda rabatterade åkturer och lade ut en klyftig text med hashtags som förstärkte budskapet (Lindskog Lindell, 2019). Jag är glad att jag kom över just detta exempel då det enligt mig är klockren användning av RTM. Det är roligt och fångar uppmärksamhet och framförallt har de lyckats fånga något i realtid som den kan använda sig av för att marknadsföra sina tjänster.  

Ett annat exempel på RTM som jag själv uppmärksammat och som sedan lett mig till att bli en konsument hos just detta företag, är Fabletics som riktar in sig på att skapa komfortabla träningskläder för alla olika kroppsformer, För att sätta det i kontext – jag är en person som tycker det är semiroligt att träna, men försöker göra det ändå. Min absolut största motivation är att unna mig träningskläder, vilket händer att jag gör lite då och då för att fortsätta lyckas ta mig till gymmet. Helt plötsligt en dag när jag satt och scrollade på Instagram kom det upp en annons med träningstights från märket Fabletics, samt att man kunde köpa två par tights till ett extremt bra pris. Jag lade märke till annonsen, men klarade av att motstå frestelsen. Men sedan började den dyka upp även på Facebook, nyfikenheten tog överhand och jag kände mig tvungen att åtminstone gå in och kolla på hemsidan – men även nu motstod jag ett köp. Jag blev dock inte av med annonsen och en dag gick jag in och läste mer på hemsidan samt kollade utbudet. Då framgick det att man kunde bli VIP-medlem och att det endast var då man fick två leggings till bra pris, men utöver det även rabatter överlag på deras sortiment och förtur att köpa vid lansering av nya kollektioner. Där var jag fast.

Det som gör att jag tycker detta är bra RTM är att det dels är marknadsföring som känns personanpassad – att reklamen ploppar upp på mina olika sociala kanaler efter att jag har googlat på träningskläder. Men också för att det känns genomtänkt i hur de använder rabatterbjudande i realtid. Att de marknadsför att man får en rabatt vid första köpet om man blir VIP-medlem och att man sedan får fortsatta förmåner. Dessa grejer är delar av olika former som RTM  kan anta (M. Kallier, 2017:127) och jag har själv fått bevittna att det minst sagt är ett effektivt marknadsföringssätt.

 

 

Litteraturföteckning

Lindskog Lindell, Johanna. 2019. Careem – ett bra exempel på realtidsmarknadsföring. Resumé. https://www.resume.se/blogg/johanna-lindskog-lindell/careem--ett-bra-exempel-pa-realtidsmarknadsforing/

M. Kallier, Safura. 2017. The Influence of Real-time Marketing Campaigns of Retaliers on Consumer Purchase Behavior. International Revied of Management and Marketing. file:///C:/Users/weste/Downloads/4311-12732-1-PB.pdf (Hämtad 2019-10-31)

Strategisk Kommunikation C | |
Upp