Storytelling the TOMS way

Att företag använder storytelling är inte helt ovanligt, de företag som kanske är vanligast att dyka upp i huvudet när man tänker på storytelling skulle jag tro är Coca-Cola eller IKEA, som båda två har blivit uppmärksammade för sitt skickliga sätt att använda sig av narrativ. Därför kan man även tro att det självklara valet skulle vara något av de nämnda företagen i ett inlägg om just strategi som narrativ. Jag har dock valt att gå en annan väg, för det första företaget som dök upp i mitt huvud när jag läste om strategi som narrativ var varken Coca-Cola eller IKEA, jag tänkte direkt på TOMS.

 

En för en

Lite kort bakgrund för den som inte är bekant med TOMS shoes sedan tidigare. Det är ett amerikanskt företag som grundades av Blake Mycoskie. Efter att ha rest i Argentina under 2006 och bevittnat hur barn växer upp i fattigdom och inte ens skor på fötterna, föddes idén som startade själva företaget. Det de gör på TOMS är att för varje såld sko skänks även ett par skor till ett barn i behov, det blir en för en (TOMS, 2019). På deras hemsida har de även en kategori som heter ’Your impact’ där de samlar verklige historier om hur vi som konsumenter är med och påverkar samt hur vi alla tillsammans står upp för problem som spelar någon roll. Vilket gör att man svart på vitt kan se att man faktiskt kan göra något gott av att köpa ett par skor.

#OneDayWithoutShoes

För att uppmärksamma situationen runt om i världen där barn inte ens har tillgång till skor, har TOMS startat rörelsen One day without shoes, som för första gången var 2010. De informerar om många problem som kan uppstå på grund av avsaknaden av ett par skor. Exempelvis informerar de om hur barn i flera länder måste gå flera mil för att få tag på mat och vatten, hur sår som uppstår på fötterna kan leda till allvarliga infektioner och att en del till och med går miste om skolgång, då det finns skotvång (Youtube, 2010). Över 250 000 personer valde att gå barfota år 2010, och många postar bilder för att sprida detta under #Onedaywithoutshoes (ibid).

TOMS själva beskriver det som: ’’What started as a company has become a movement.’’ (TOMS, 2019).

Narrativ som strategi

Att ha en narrativ syn på strategi kan betona hur språk framför i både skrift och tal används för att skapa mening (Gulbrandsen, Just 2016: 144). Detta kan i sin tur hjälpa en organisation eller ett företag att påverka vilka val vi tar (ibid). Hur en historia är sammansatt, vad den handlar om och hur den berättas är faktorer som avgör om man anser att den är värd att lyssna på, lägga på minnet och i sin tur handla utifrån den (Gulbrandsen, Just 2016: 145). Anledningen till att jag valde TOMS är för att jag tycker att de lyckas så bra med just detta, som Gulbrandsen och Just skriver om i Strategizing Communication. Alla som känner till varumärket känner till historian om hur det började – för det är något som är så djupt rotat att historian är en del av företaget. När jag går tillbaka till mig själv känner jag också att de lyckas, då jag vet med mig att jag mycket hellre beställer ett par skor från TOMS än att exempelvis gå till Din Sko i stan, för jag vet att skorna från TOMS faktiskt kan göra skillnad, en skillnad som betyder väldigt mycket för någon.

 

Referenslista

Gulbrandsen, Ib T., Just, Sine N. 2016. Strategizing communication – theory and practice.  Köpenhamn: Samfundslitteratur.

TOMS, 2019. The TOMS story. https://www.toms.ca/about-toms(Hämtad 2019-04-20)

Youtube, 2010. One Day Without Shoes 2011 - Will You Join Us? - Song "One Day" by Matisyahu. https://www.youtube.com/watch?v=BitShRujoeA (Hämtad 2019-04-20)

 

 

Strategisk Kommunikation B | |
Upp