FOLO - Fear of living offline

Dagens blogginlägg kommer inte riktigt att beröra en specifik händelse utan snarare ett beteende som har växt fram i och med digitaliseringen. Uttrycket FOMO som står för Fear of missing out, är idag ett känt uttryck som de allra flesta känner till. För dem som inte är bekant med begreppet så står det för den ångest man kan känna när man missar något, oftast uppstår ångesten för att det känns som man går miste om roliga händelser (Urban Dictionary, 2019)

Gulbrandsen och Just tar upp i boken Strategizing communication att det idag är en ganska hårfin gräns mellan det som är online och offline, jämfört med hur det var för bara några år sedan. De menar på att vi i dagens samhälle är någon form av digitala vandrare, där vi ständigt befinner oss online och offline på samma gång, tack vare teknologin (Gulbranden, Just 2016: 24).

Efter FOMO har ytterligare ett begrepp dykt upp, nämligen FOLO som står för fear of living offline. Det är inte alltför olikt FOMO, men skillnaden är att nu handlar det inte bara om att man missar händelser så som en fest, utan snarare att man missar vad som helst om man inte har möjlighet att vara uppkopplad (Eady, 2017).

Jag har aldrig riktigt varit typen som tyck att det har varit jobbigt om jag missat någon fest eller annat event, speciellt inte på senare dagar då jag vet att jag ändå kan se det mesta som hänt via sociala medier som Instagram och Snapchat, även om jag kanske inte ser det förrän dagen efter. Däremot kan jag känna igen mig i det senare begreppet folo. Att vara offline är något som för mig kan kännas jobbigt, speciellt om det är ofrivilligt exempelvis på grund av att det inte finns täckning eller liknande. Men att vara offline ger en känsla av att man är lite avskuren från resten av samhället, då kan jag känna att jag går miste om saker.

Jag tror att den främsta anledningen till att detta är ett fenomen som blir allt vanligare, åtminstone bland oss sena 90-talister och så kallade millenials, är att det som händer offline inte stannar offline, något som Gulbrandsen och Just fortsätter diskutera senare i boken. När man postar bilder på Instagram på den där goda brunchen som avnjuts i goda vänners lag, eller snapchattar allt roligt som händer på den där festen, så ser man till att det som händer där och då inte stannar på platsen, utan ’’reser’’ vidare i och med att vem som helst kan se det, oavsett var i världen den personen befinner sig (Gulbranden, Jusr 2016: 189). Och när man tänker på vilket digitaliserat liv och online liv vi lever, då är det väl inte så konstigt att dagens ungdomar kan känna ångest inför att vara offline och känna att de går miste om saker. Men nu har vi haft FOMO och FOLO, min stora fundering är – vad väntar härnäst?

 Referenslista

Eady, Alex, 2017. A Bad Connection: Two Ways ’’FOLO’’ is Ruining Your Offline Life. https://millennialmagazine.com/2017/02/13/a-bad-connection-two-ways-folo-is-ruining-your-offline-life/ (Hämtad 2019-04-20)

Gulbrandsen, Ib T., Just, Sine N. 2016. Strategizing communication – theory and practice.  Köpenhamn: Samfundslitteratur.

Urban Dictionary, 2019. FOMO. https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Fomo (Hämtad 2019-04-20)

Strategisk Kommunikation B | |
Upp