On-line aktivism:'' Aktivism fungerar. Så agera!!''

Oavsett om man är någon som varken läser, lyssnar eller kollar på nyheterna – så finns det nog ingen som undgått att ha hört talas om Greta Thunberg. I detta inlägg kommer jag fokusera på Thunbergs resa – från att sitta själv och skolstrejka för klimatet utanför riksdagshuset – till att ha fått en miljonskara av fellow-aktivister världen över.

Hade det varit för ett tiotal år sedan är det inte säkert att hon hade fått samma genomslag. Att sociala medier har medför otroliga möjligheter för spridning ska verkligen tas i akt (hitta en annan mening). Inte nog med att Greta har kunnat nyttja egna sociala medier såsom Twitter, Instagram och Facebook för att nå ut till människor, skulle jag även säga att det nya sättets medierapportering varit en stor del av hennes framgång. Det är nämligen så att nyheter inom sociala medier är skapta för att eventuellt överta de traditionella sätten att sprida nyheter på, såsom tidningar och radio (Coombs & Holladay, 2009:127). Detta är något som jag tror hjälpt Greta nå den framgång hon har åstadkommit idag. När en själv kollar nyheterna tycks det stå någonting om Greta var och varannan dag. Och även om det som skrivs inte alltid är positivt, är det fortfarande publicitet som når ut till människor världen över.

Utöver detta har diskuterar även Coombs och Holladay hur det så kallade buzz marketing har blivit det nya ’’word of mouth’’. Alltså, det är vida känt hur vi människor influeras av kommentarer och information vi mottar från nära och kära, människor som vi litar på. Oavsett om det som sägs är bra eller dåligt, är det lättare att ta till sig och ta ställning till det som sägs, om det kommer från någon vi känner. Internet medför att det blir lättare att sprida både positiv och negativ word of mouth (Coombs & Holladay, 2009:129). Detta hör ihop med det jag var inne på tidigare, att oavsett om det som skrivs är bra eller dåligt, så generar det i en otrolig publicitet. Antingen läser folk det som skrivs om Greta och delar för att de tycker det är bra, eller så är det sådana som tycker att klimatstrejk och allt som hör till är rena rama struntpratet, och väljer att dela med sig av den anledningen istället.

Hur som helst går det inte att undgå att den lilla rörelsen Greta startade 20 augusti 2018, har vuxit sig med raketfart. Om det hade gått utan sociala medier och utvecklingen i hur vi använder internet som en ny nyhetskanal, är inget jag vågar påstå med säkerhet. Men jag tror definitivt att detta är en stor del av framgångsfaktorn. Extra roligt blir det när man även ser att det hon och de andra aktivisterna gör ger resultat. På Twitter tar Greta tillfälle i akt att hylla aktivister i Göteborg efter att regeringen gått ut med nyheterna att de sagt nej till fossilgas i Göteborgs hamn. Hon avslutar även sitt meddelande med de peppiga orden ’’aktivism fungerar. Så agera!’’ (Thunberg, 2019).

 

 

Litteraturförteckning

Coombs, Timothy & Holladay.J, Sherry. PR and Application -Managing Influence. 2009. Technological Development and Online Public Relations. Hoboken:Wiley-Blackwell

Thunberg, Greta. 2019. Twitter. https://twitter.com/GretaThunberg/status/1182487845694365696 Hämtad (2019-10-31)

 

Strategisk Kommunikation C | |
Upp