Netto Noll Klimatavtryck - men hur är det med transparensen?

Det inte helt ovanligt att PR är förknippat med något som anses vara dåligt. Det finns de som anser att det alltid finns en underliggande mening med Public Relations men att det inte finns någon transparens när det kommer till PR (Coombs & Holladay, 2009:39). Just transparens är något som talas om var man än ser sig om nu för tiden – oavsett om det gäller medier, aktivister, politiker eller PR – så är ämnet transparens på kartan. Främst belyses fördelar men också vikten av transparens (Coombs & Holladay, 2009:39). Detta första inlägg kommer att fokusera på just transparens inom public relations, då med fokus på Arla.

Arla har inte bara detta år, men under de senaste åren varit i blåsväder en hel del. Oftast har det varit kopplat till deras kampanjer som ofta går att förknippa som kontring till Oatlys kampanjer. Men nu senast har det inte varit något kopplat till de två företagens publika strider mot varandra, utan snarare en marknadsföring som fått – inte främst miljöaktivister – att reagera och agera.

Den 14 september lanserade Arla ett nytt mejerisortiment som ska vara klimatneutralt, detta visas genom ett tryck på förpackningarna med texten ’’netto noll klimatavtryck’’. Med detta menar Arla att utsläppen av växthusgaser som är kopplade till deras produkter, balanserad med olika insatser för att i sin tur binda eller motverka motsvarande mängd av koldioxidutsläpp. Och att detta i sin tur medför att totaleffekten på klimat från dessa produkter blir lika med noll (Arla, 2019). Denna miljömärkning har rett till stora reaktioner och redan 22 oktober hade konsumentverket mottagit 153 anmälningar om detta (Thorell, 2019). Det man kan fråga sig är hur en sådan sak leder till dessa reaktioner, då en första tanke kan vara att det strävar mot de miljömål som finns i stora delar av dagens samhälle. Hade detta kunnat undvikas om Arla valde en mer transparent marknadsföring?

Det förekommer att företag marknadsför sig för att ha miljövänliga tänk, samtidigt som de fortsätter med utföranden som inte alltid är så miljövänliga som de påstås vara. Detta kallas för Greenwashing (Coombs & Holladay, 2009:45). Att säga att man står för något, eller marknadsför ’’förändringar’’ i sitt företag för att exempelvis visa sitt engagemang i miljöfrågor för att gynna företaget, när så kanske inte riktigt är fallet, är inte helt transparent (ibid). Risken med detta är att det kan ge bakslag, vilket jag skulle våga påstå att det gjort i detta fall.

Nu kan det visserligen låta hårt att använda sig av uttrycket greenwashing i detta fall, men att påstå att de kompenserar i den grad att deras produkter från detta sortiment inte medför någon effekt på klimatet, kan anses vara vilseledande. Speciellt när det inte riktigt finns något som styrker detta. Inget som visar vad de gör för att få ner klimateffekterna till noll och inte heller någon befintlig forskning som stryker hur detta kan fungera. Jag tror att Arla hade kommit mycket lindrigare undan med denna marknadsföring om de istället valt att gå ut med att de klimatkompenserar när det kommer till sina produkter, och eventuellt även visat hur de gör detta. Enligt mig hade det dels varit mer trovärdig marknadsföring men också känt som att de varit mer transparenta i sitt informationsflöde och vad de kommunicerar ut.

Sedan är jag fullständigt medveten om att klagomålen och miljöaktivister kanske inte hade hållit sig borta även om Arla valt att marknadsföra det som klimatkompensation istället. Men jag tror ändå att smällen inte hade varit lika hård. Kanske är det bättre att se över sin marknadsföring och tänka på transparensen inför nästa lansering.

 

 

Litteraturförteckning

Arla. 2019. Netto Noll Klimatavtryck.  https://www.arla.se/om-arla/vart-ansvar/ekologiskt/netto-noll-klimatavtryck/. Hämtad (2019-10-29).

Coombs, Timothy & Holladay.J, Sherry. PR and Application -Managing Influence. 2009. Public Relations And Transparency. Hoboken:Wiley-Blackwell

Thorell, Andreas. 2019. Klimataktivist bakom anmälningsvåg mot Arla. Resumé. https://www.resume.se/marknadsforing/reklam/klimataktivist-bakom-anmalningsvag-mot-arla/ Hämtad (2019-10-29).

Strategisk Kommunikation C | |
Upp